Книжен вторник: Жените в Мен, Георги Тошев

Как се описва една жена, която всеки ден има различно лице?


„Жените в мен“ е прекрасна смесица от биографичен разказ, разговор и мемоари в едно, даваща възможност да се докоснем до най-съкровенните кътчета в душата на  една от  най-противоречивите личности за времето си в българските кино и театър. Една по една, Георги Тошев сваля героините, изиграни от Катя Паскалева, за да остане самата тя – артистката.

Плахо, провинциално момиче, израстнало в бедно работническо семейство, още от малка бъдещата звезда е запленена от сцената. Тя е привлечена от нейната магия, от свободата, която ти дава, от възможността да бъде друг човек. Някакси всичко е лесно и спокойно, когато играеш. Дали шанса или съдбата помага, Катя бива забелязана на рецитаторски конкурс в гимназията. Въпреки международното и националното признание, което получава впоследствие, винаги счита себе си за обикновена, просто „артистка“. Кариерата й е изумителна, не просто защото тя е първата българка, дръзнала да заснеме гола сцена и да разбуни духовете в онова иначе мирно време, но и защото веднъж овладяла даден образ, тя никога не се връща към него. Отказва множество роли, с едничката идея да продължи към следващата неразгадана за нея „тайна“. Така успява да избегне канонизиране в символ само на един образ, а да стане олицетворение на много женски образи, вземайки частичка от всеки един от тях.

„Различното ме освежава, помага ми да намирам нови решения, да избягвам повторенията.“


Личният живот на Катя е белязан от същите дързост и страст, които проявява и в работата. Първата любов на театралната икона я открива малко след завършването на 10-ти клас. Младите влюбени преодоляват много трудности и неодобрението на своите семейства, но уви не успяват да се преборят с едно – театъра.

„В живота ми се случиха други радости. Трябваше да избирам – актьорството или любовта. Избрах първото!“


Следва бурен роман с женения пловдивски художник Георги Божилов-Слона, който макар да завършва с брак, успява да скандализира обществените среди по онова време. Но любовта и този пък не е достатъчна. Двамата се развеждат, а Катя заживява с кинорежисьора Иван Росенов, който остава до нея до последния й дъх през 2002 г.

Най-въздействащата част обаче не са детайлите от личния и професионалния живот на актрисата, а сложната, комплексна и уникална личност, която ролите са изградили. Дуализмът лъха от всеки ред в последните написани бележки, от всяка казана и премълчана дума. Една чудновата бърканица от страх и смелост, свян и дързост,  слабост и стоицизъм, свободолюбивост и консерватизъм, бохемство и аскетизъм. “Жена с тайни...Артистка.“ Сякаш

Катя приема участта си и болестта си с изключителна твърдост и хладнокръвие и това е възможно само ако истински си живял, ако познал другите, си открил себе си, ако не поглеждаш в минало, а отправиш взор в бъдещето, дори то да стига до следващия дъх. В последните си дни тя си задава всеобщи, общочовешки въпроси за живота, за хармонията, за болката, за любовта и човешките взаимоотношения, за вечното търсене на човека и сама за себе си дава отговор на същите по същия неповторим начин, по който живя.

Етикети: , , , , ,